Momenteel ontwikkelen we diverse trainingen en workshops voor professionals die willen werken met de vernieuwde Denken + Doen = Durven (DDD) programma’s voor de preventie en behandeling van angst bij kinderen en jongeren. Afhankelijk van de doelgroep, setting en ervaring zullen we verschillende modules aanbieden, zodat je gericht kunt leren werken met het DDD-programma dat past bij jouw praktijk:
- Preventieve groepsinterventie: een praktische training gericht op het uitvoeren van het preventieve groepsprogramma voor kinderen met (lichte) angstklachten.
- Protocollaire individuele en groepsinterventie: een training in het uitvoeren van het individuele- en groepsbehandelprotocol voor kinderen en jongeren met een angststoornis in de curatieve setting.
- Modulaire interventie (maatwerk in de behandeling): een verdiepende workshop waarin je leert modulair te werken en flexibel keuzes te maken op basis van de behoeften van kind en gezin.
Ons aanbod is wetenschappelijk onderbouwd, praktijkgericht en interactief. Naast theoretische achtergrond is er veel ruimte voor oefenen met casussen, zelfreflectie, het uitwisselen van ervaringen en het bespreken van concrete praktijkvragen. Zo krijg je als behandelaar handvatten om het DDD-programma optimaal in te zetten binnen jouw werksetting.
Ons streven is te starten met ons aanbod in het voorjaar van 2026. Wil je graag op de hoogte gehouden worden of heb je vragen? Neem dan contact met ons en meld je aan voor onze nieuwsbrief.
————————————————————————————————————–
Training: Preventieve groepsinterventie Denken + Doen = Durven bij kinderen met verhoogde angstklachten Veel kinderen en jongeren ervaren angstklachten die hun dagelijks functioneren beïnvloeden. Vroege herkenning en preventieve ondersteuning kunnen helpen om de ontwikkeling van ernstigere angststoornissen te voorkomen. In deze workshop leer je werken met de preventieve groepsinterventie Denken + Doen = Durven (DDD), speciaal ontwikkeld voor kinderen en jongeren van 8 tot en met 18 jaar met verhoogde angstklachten. De interventie bestaat uit 8 groepsbijeenkomsten van 90 minuten, waarin kinderen leren omgaan met hun angstige gedachten en gevoelens. De behandeling combineert cognitieve en gedragsmatige technieken, waaronder psycho-educatie, cognitieve herstructurering en exposure. De groepsgrootte is kleinschalig (6–8 deelnemers) en wordt in principe begeleid door twee therapeuten. Naast de inhoudelijke opbouw van de bijeenkomsten besteden we in deze training ook aandacht aan de praktische uitvoering van groepsbehandeling: hoe creëer je een veilige en positieve groepssfeer? Hoe begeleid je kinderen bij het delen van hun angsten? En hoe pas je de interventie aan wanneer er sprake is van verschillen in leeftijd, angstniveau of cognitieve vaardigheden? Na afloop van deze training: - Begrijp je de opbouw en inhoud van de preventieve groepsinterventie Denken + Doen = Durven. - Weet je welke kinderen in aanmerking komen voor deelname, en wanneer doorverwijzing naar curatieve behandeling beter passend is. - Heb je praktische handvatten gekregen voor het begeleiden van groepen en het werken met exposure, cognitieve technieken en groepsdynamiek. - Ben je voorbereid om de preventieve interventie zelfstandig in de praktijk te gaan uitvoeren. Werkvormen: De workshop is praktijkgericht en interactief. We werken met: - Praktische casusbesprekingen - Rollenspellen om groepssituaties te oefenen - Zelfreflectie-oefeningen over eigen overtuigingen en begeleidingsstijl - Groepsdiscussies over lastige situaties in de praktijk - Digitale polls om dilemma’s en keuzes te verkennen Doelgroep: Deze workshop is geschikt voor psychologen, orthopedagogen, GZ-psychologen, orthopedagoog-generalisten, preventiewerkers en andere professionals die preventief werken met angstige kinderen en jongeren.
Training: Denken + Doen = Durven — individuele én groepsbehandeling van angst bij kinderen en jongeren Angststoornissen komen veel voor bij kinderen en jongeren en kunnen hun dagelijks functioneren flink belemmeren. Een effectieve behandeling kan het verschil maken — zowel in een individuele setting als in een groep. In deze praktische training leer je werken met beide varianten van het evidence-based behandelprogramma Denken + Doen = Durven(DDD): de protocollaire individuele behandeling én de groepsbehandeling in de curatieve setting. In het Denken + Doen = Durven programma staat cognitieve gedragstherapie centraal. Kinderen leren hun angstige gedachten herkennen, bevragen en uitdagen, en gaan onder begeleiding actief aan de slag met exposure-oefeningen om hun angsten stapsgewijs te overwinnen. Ouders spelen in beide varianten een belangrijke rol en worden intensief betrokken via ouderbijeenkomsten, zodat zij hun kind optimaal kunnen ondersteunen gedurende het behandeltraject. In deze training krijg je inzicht in: - De opbouw van het individuele en groepsprotocol - Wanneer je kiest voor een individuele of juist een groepsbehandeling - Hoe je behandeldoelen formuleert en volgt in beide vormen - Hoe je ouderbetrokkenheid vormgeeft binnen het protocol - Hoe je flexibel inspeelt op de ontwikkelingsleeftijd, problematiek en behoeften van het kind of de jongere Daarnaast staan we stil bij de rol van overtuigingen bij kind, ouders én behandelaar. Hoe beïnvloeden deze overtuigingen het behandelproces, en hoe kun je als behandelaar hier bewust en effectief mee omgaan? Na afloop van deze training: - Ken je de inhoud, opbouw en onderbouwing van zowel de individuele als groepsgerichte protocollaire behandeling. - Kun je cognitieve en gedragsmatige interventies toepassen binnen beide settings. - Heb je praktische tools voor ouderbegeleiding en het versterken van de behandelresultaten. - Ben je je bewuster van de invloed van eigen en andermans overtuigingen tijdens het behandelproces. - Kun je beter inschatten welke behandelvorm past bij welk kind of gezin. Werkvormen: De training is praktijkgericht en interactief. We werken met: - Casusbesprekingen (individueel en groepscasussen) - Rollenspellen en oefenen van interventies - Zelfreflectie-opdrachten over eigen aannames en overtuigingen - Groepsdiscussies over keuzedilemma’s in de praktijk - Digitale polls om behandelkeuzes en ervaringen inzichtelijk te maken Doelgroep: Deze workshop is geschikt voor psychologen, orthopedagogen, GZ-psychologen, orthopedagoog-generalisten en andere professionals die werken met angstige kinderen en jongeren, zowel individueel als in een groepssetting.
————————————————————————————————————–
Workshop: De kracht van modulair werken bij angstbehandeling bij kinderen In de behandeling van angst bij kinderen en jongeren speelt cognitieve gedragstherapie (CGT) een belangrijke rol. Maar geen kind is hetzelfde. Modulair werken biedt therapeuten de mogelijkheid om flexibeler en meer op maat in te spelen op de unieke behoeften van elk kind en zijn of haar omgeving. In deze praktische workshop leer je werken met het modulaire programma Denken + Doen = Durven, gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten. Je leert hoe je verschillende behandelmodules — zoals cognitieve herstructurering, exposure, psycho-educatie en copingvaardigheden — kunt combineren tot een gepersonaliseerd behandeltraject. Naast de inhoudelijke opbouw van de behandeling, besteden we ook aandacht aan de rol van overtuigingen: zowel die van het kind en de ouders ("ik durf dit niet", "ik ben niet goed genoeg") als die van jou als behandelaar. Want ook onze eigen aannames over effectiviteit, timing en behandelkeuzes beïnvloeden het proces. Door hier bewust van te zijn, vergroot je je handelingsrepertoire en vergroot je de effectiviteit van de behandeling. Na afloop van deze workshop: - Begrijp je de principes en de wetenschappelijke basis van modulair werken binnen CGT voor angst bij kinderen. - Heb je kennisgemaakt met de modulaire versie van Denken + Doen = Durven. - Ben je je meer bewust van de invloed van eigen en andermans overtuigingen op de behandeling. - Heb je concrete handvatten voor het maken van behandelkeuzes die aansluiten bij de behoeften van het kind en gezin. Werkvormen: De workshop is praktijkgericht en interactief. We werken met: - Casusbesprekingen - Zelfreflectie-oefeningen - Duo-opdrachten - Groepsdiscussies - Digitale polls om overtuigingen en keuzes inzichtelijk te maken Deze workshop is geschikt voor psychologen, orthopedagogen, GZ-psychologen, orthopedagoog-generalisten en andere professionals die werken met angstige kinderen en jongeren.